tisdag 14 februari 2012

Muffins med Änglaluddsfrosting!

...ja, eller något i den stilen kan man väl översätta "Angel Feather Icing" med. Har någon ett bättre förslag så meddela mig genast, jag har mååånga vänner som har betydligt bättre språkkunskaper än vad jag har! Som så många gånger tidigare har jag snokat reda på recepten till så väl muffins som frosting på den här fantastiska bloggen! Dagen till ära har jag även införskaffat ett nytt tårtfat på fot, vilket jag saknat länge. Det ser lite glammigare ut att ställa tårtan (eller i detta fallet, muffins) på ett fat med fot - tycker jag i alla fall! Nu blir nästa projekt att hitta ett ledigt skåp att förvara det i... åh, jag tänkte verkligen inte på den biten...
 Tårtfat från Housedoctor - visst är det fint!



Recept muffins:
100 g smör, rumsvarmt
150 g socker
2 ägg
1 äggula
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
90 g vaniljpulver (jag använde Marsan)
2½ dl grädde
Vispa smör och socker fluffigt. Blanda i ett ägg i taget och sedan äggulan, vispa mellan varje. Blanda ihop de torra ingredienserna och pytsa det sedan i smörblandningen i ca 3 omgångar under fortsatt vispning på låg hastighet. Häll i grädden sist och vispa till en slät smet. Fyll muffinsformar till 2/3 med smeten och grädda i 200 grader under 15-20 minuter.

Angel Feather Icing:
2 äggvitor
170 g socker
1 dl glukos
2 msk vatten
1 tsk citronjuice
1 tsk vaniljextrakt (ingen aning om vad det är, jag hällde i en skvätt vaniljarom istället)
Konditorfärg (här använde jag en rosa färgpasta från "Squire Kitchen")
Koka upp ett vattenbad. Häll alla ingredienser utom vaniljarom och färg i en skål som sedan placeras över vattenbadet. Börja genast mixa med en elvisp och fortsätt vispa i ca 7 minuter. Tag sedan skålen från vattenbadet och tillsätt vaniljarom och färg. Fortsätt sedan vispa till valfri konsistens (ju längre man vispar ju styvare blir frostingen), men efter sammanlagt ca 10 min är det oftast färdigt. Häll frostingen i en sprits med stor stjärntyll och dekorera. Det går bra att dekorera dagen innan muffinsen ska ätas och förvara i kyl.


Pojkarna fick härja fritt bland strösselburkarna och så klart blev deras utsmyckning mycket mer kreativ än min!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar