lördag 7 april 2012

Påsktårtor!

Det är bara att krypa till korset och erkänna att jag fegade ur IGEN! De här tårtorna skulle tillsammans blivit en våningstårta, men eftersom jag inte fick jordgubbsmoussen att stelna så blev inte heller tårtorna så stabila som jag hoppats på och ja, jag vågade helt enkelt inte ta risken att bottentårtan helt skulle kollapsa under tyngden.

 Jag hade även en annan idé om hur dekorationerna skulle se ut, men eftersom fyllningen sakta men säkert började krypa ur tårtan under spackling och täckning hade jag inte ro att experimentera med en massa extravaganser utan höll mig till "basic". Det kommer ju fler tillfällen att göra påsktårtor får man hoppas...
Den här tårtan med kycklingparaden är den minsta och skulle alltså varit topptårtan. Tyvärr ser kycklingarna mer ut som muntra badankor på vift från sin vattenpöl, det var något med proportionerna som jag inte riktigt fick till. De ser i alla fall lyckliga ut - alltid något.
Då kommer även några bilder på bottentårtan som ju ser ut nästan som topptårtan bortsett från att den är dekorerad med påskliljor i gräset i stället. Gult och grönt är ju typiska påskfärger, men inte personliga favoriter hos mig. För att känna mig helt nöjd var jag tvungen att lägga till ett litet rosa inslag i form av miniblommor runt om i gräset.

Jag provade att göra tårtan med ny botten och nya fyllningar. Jag blev väldigt nöjd med botten som blev stabil och lätt att skära och som inte alls smulade sig. Receptet hittade jag på på en blogg men är osäker på vilken. Tårtorna är fyllda med Whipped cream frosting och den fyllningen hittade jag på bloggen "Sockerrus", mycket god, lättgjord och även stabil. Fyllning nr 2 är en jordgubbskvarg som jag hittade på bloggen "Baka, baka liten kaka" och det blev väldigt god, men stelnade inte så bra som jag hoppats, så nästa gång provar jag med ett extra gelantinblad. Det ska också tilläggas att jag gjorde den med frusna, tinade jordgubbar vilket kanske inte var meningen.
Vanilj botten:
200 g smör, rumstempererat
2½ dl strösocker
3 1/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 ägg
1,5 tsk vaniljsocker
Rör det rumsvarma smöret och socker pösigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa en stund mellan varje ägg. Sikta ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Blanda väl. Häll smeten i en smord form (ca 20 cm i diametern) och grädda på 160 grader i ca 40-50 minuter. Prova med en sticka, den ska vara torr när kakan är färdig.

Whipped cream frosting originalrecept hittar ni här:
300 g Philadelphiaost
3 dl grädde
1 knivsudd bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
Börja med att vispa grädden och bakpulvret hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljsocker i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa på låg hastighet tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite lös kan du ställa in den i kylen en stund så att den kyls ner.
Jordgubbskvarg:
350-400 g jordgubbar
250 g kvarg (kesella)
1 dl socker
5 gelantinblad
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
Mosa jordgubbarna, blanda med kvargen sockret, och gelantinbladen som du blötlagt och smält i en skvätt vatten. Vispa grädden och blanda ner den.
Smörkräm att spackla tårtan med har jag tidigare skrivit om här. Till gräset gjorde jag samma smörkräm men utslöt vattnet och färgade den grön med färgpasta.
GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar