söndag 6 maj 2012

Rosa tårta

Jag har fullständigt snöat in på hallon! Det utgör nämligen fyllningen i även den här tårtan, som innehållsmässigt är ruskigt lik "mini tårtan" i förra inlägget. Det finns förståss några skillnader...
Detta är min egen lilla födelsedastårta och därför har jag styrt och ställd med den precis som jag velat. Ingen som känner mig blir överraskad över färgvalet och att den är mycket sparsamt dekorerad känns faktiskt lite befriande! Det är liksom roligare att pynta andras tårtor än sin egen. Denna tårtan var dessutom inte ensam om att bli tillverkad under denna helgen, tårta nr. 2 visas i nästa inlägg (kan det kallas för "cliffhanger"?)!
Bilden avslöjar att något mystiskt hänt md fyllningen! Jag tyckte bestämt att fyllningen lades på i jämna, fina lager, men det ser ändå ut som om den vita fyllningen expanderat i mitteln! Jag har aldrig varit med om att fyllingen betett sig så konstigt, för det kan väl inte vara mig det beror på...
Tårtan innehåller ljus tårtbotten och Devils foodcake. Den är fylld med hallonpannacotta, vaniljmousse och rårörda hallon. De är spacklad med vaniljsmörkräm och täckt med konditormarsipan. Dekoration i sockerpasta och sockerpärlor.

Recept tårtbotten (20 cm i diameter)
Klä en form med bakplåtspapper både i botten och på sidorna (lägg först i en pappersrundel och klä sedan sidorna med remsor av pakblåtspapper som är några centimeter högre än själva formen. Pensla med smält smör på skarvarna så håller de ihop lättare).
3 ägg knäcks i ett glas. Ställ ytterligare två lika stora glas brevid glaset med äggen och mät upp lika mycket socker som ägg i det ena glaset. I det tredje glaset ska det vara en blandning av vetemjöl och potatismjöl och då brukar jag ha en tredjedel potatismjöl och två tredjedelar vetemjöl och sammanlagda mängden ska bli lika hög som äggen och sockret i sina respektive glas. Detta blir alltså principen "lika delar". I glaset med mjöl blandar man ner ca 1 tsk bakpulver.
Vispa ägg och socker riktigt fluffigt och sikta sedan ner mjöl/bakpulverblandningen som vänds ner försiktigt med en slev i äggvispet. Häll i formen och grädda i 175 grader ca 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar