onsdag 23 november 2011

Emma-bakelse!

När jag skulle besöka Uggla för att presentera "Kung Uggla-bakelsen" kunde jag inte med att inte ha med en Emma-bakelse till Ugglas bisittare (Emma Viklund). Egentligen är varken Uggla eller Emma förtjusta i bakelser, men om hon liksom var tvungen att sätta i sig en bakelse fick den gärna vara lite marängtoppig och ha citonsmak. Det passade då så himla bra att som bas ha en Angel Food Cake som till största del består av äggvitor och lite mjöl och socker. Mellan bottnarna bredde jag på citronmousse och sedan spritsades hela skapelsen med en maräng.
Angel Food Cake (recept Sockerrus):
1,5 dl Cake flour (=1,5 dl vetemjöl - 1 msk mjöl + 1 msk maizena)
2,5 dl florsocker
7 st äggvitor
1 nypa salt
1 tsk vinsyra
1,5 dl strösocker
2 tsk vanljsocker
0,5 tsk mandelarom
Blanda och sikta mjölet och florsockret i en skål.
Häll äggvitan i en skål och vispa på låg hastighet. Tillsätt salt och vinsyra medan du vispar. Fortsätt vispa tills det bildas mjuka toppar i äggvitan.
Fortsätt vispa men öka nu hastigheten och tillsätt sockret. När du får hårda toppar i äggvitan så blandar du i vanilj och mandelarom.
Blanda i hälften av mjölblandningen och rör om försiktigt med en slev (rör inte om för mycket). Häll försiktigt ner resten av mjölblandningen och rör försiktigt om igen. Du vill att smeten fortfarande ska vara fluffig.
Häll smeten i en 20 cm form och grädda på 175 grader i 40-50 minuter. Känn med en sticka för att avgöra när den är klar (den ska vara torr).
Jag använde extra fint vetemjöl och nästa gång ska jag minska lite på mandelaromen eftersom den blev lite väl framträdande i min smak.

Citronmousse (rec. Dansukker, men hittade det på en blogg jag inte minns namnet på)
4 dl grädde
1 dl gelésocker multi
4 msk pressad citronsaft

Koka upp gelésocker multi och 1 dl grädde. Tillsätt citronsaften. Låtsvalna. Vipa resterande grädde till skum och vänd ner i den avsvalnade blandningen.

Maräng (rec. Leila Lindholm)
6 äggvitor
8,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 citron, saften
Blanda alla ingredienserna i en rostfri bunke och sätt över ett vattenbad. Rör först tills sockerkristallerna har smält och vispa sedan till en fluffig maräng tills det blir tydliga spår efter vispen. Marängen ska ha uppnått ca 65 grader. Ta bort bunken från vattenbadet och fortsätt vispa tills marängen svalna helt.
Montering:
Dela Angel food cake i tre delar. Stansa ut tre rundlar (jag använde ett dricksglas) från den ena botten. Bred på ett lager citronmousse på två av lagren och även ett tunnt lager längst upp. Spritsa med stjärntyll fina toppar uppe på bakelsen och täck sedan även sidorna med spritsad maräng.
Receptet räcker till minst fyra, ganska tilltagna bakelser (lagom att dela med någon faktiskt).

En liten snöflinga i sugarpaste på toppen och några hårda silverkulor på toppen för att det ska gnistra lite extra...

Detta blir även mitt bidrag till Månades Sötsak hos Söta saker!
manadens sotsaker Månadens sötsak

1 kommentar:

  1. Hej! Du har tidigare varit med och tävlat om en Decomax dekorationssprits. Nu är det väl ändå dags att vinna en? :) Jag har startat upp en tävling idag - där du har chansen att kamma hem en Decomax lagom innan allt pepparkaksbak ;) Var gärna med!
    http://nilssonpettersson.blogg.se

    SvaraRadera