fredag 4 november 2011

Cookies med choklad!


Cookies med choklad, det låter ju inte särskilt unikt... Men jag måste säga att denna variant sticker ut lite tack vare jordnötssmöret som är en av ingredienserna. Ursprungsreceptet har jag hittat i en ärvd veckotidning (Allers), men jag har gjort om receptet "till mitt eget" (som Laila Bagge Wahlgren skulle uttryckt sig om det istället gällde ett framförande i Idol). Ursprungligen innehöll receptet 2 dl grovhackade nötter (förslagsvis rostade, saltade jordnötter eller cashewnötter), men eftersom alla i familjen inte är förtjusta i nötter hoppades dessa över denna gången. Det skulle även varit 1 dl farinsocker och 1 dl strösocker, men eftersom det inte fanns i skafferiet blev det rörsocker istället. En dag ska jag baka kakorna som det var tänkt, för jag tror det blir hur gott som helst! OK, här är receptet på min variant:
100 g smör
100 g jornötssmör
2 dl rörsocker
1 ägg
2 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2½ dl vetemjöl
2 dl grovhackad mörk choklad
Sätt ugnen på 200 grader. Rör smör, jornötssmör och rörsocker poröst. Tillsätt ägget och rör smeten slät.
Blanda ner resterande ingredienser och arbeta samman till en deg.
Klicka upp degen på bakpappersklädd plåt med hjälp av två skedar. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.

Det är ursöta våningsfatet har tillverkats av Eva. Det är roligt och fint med den lite skeva sockerskålen på toppen! Nästa gång kan man ju ha en fin ros där, för att pynta till det extra. Till jul lär det visas upp fler av hennes pyssligheter här på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar