söndag 6 november 2011

Kung Ugglabakelse!

Idag har jag lämnat mitt bidrag till Kung Uggla-bakelsetävlingen som Radio P4 utlyste i helgen. Tävligen gick ut på att skapa en speciell Kung Uggla bakelse för att hedra Magnus Uggla!  
Botten består av en "Devils food cake" enl. ett receptet som jag snott från bloggen http://sockerrus.se/. Bakelsen är tre bottnar hög och mellan lagren ligger det en härlig chokladfrosting (det receptet har jag knyckt från den här bloggen http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/). Designen, ja den står jag faktiskt själv för. Det ser kanske ut som en tårta, men det är bara en bakelse som balaneserar på en upp och nervänd kaffeassiet som i sin tur står på en upp och ner vänd äggkopp!

Devils Food Cake:
1 dl kakao
1 dl ljust muscovadosocker
2,5 dl hett vatten
5 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
200 g rumsvarmat smör
2 dl strösocker
3 ägg
Koka upp vattnet. Blanda ner kakao och muscovadosocker tills det löst upp sig. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, vaniljsocker och salt i en skål. I en annan skål vispas smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget och vispa. Varva sedan med en skopa av mjölblandningen och en del kakaoblandning (avsluta med kakaoblandningen). Fortsätt så tills allt är blandat i skålen. Häll ner i en smord och bröad form på 20 cm i diameter och grädda på 175 grader i 40-50 minuter. Känn med en sticka, när kakan är klar är stickan helt torr.

Chokladfrosting:
300 g mjukt smör
300 g florsocker
45 g kakao
1 dl grädde
200 g mörk choklad
½ tsk vaniljsocker
Vispa ihop smör, florsocker, kakao och vaniljsocker. Smält chokladen tillsammans med grädden och vispa ner i smörblandningen.

Detta blir väldigt mycket smörkräm, man kan ha resten till att ex. spritsa på cupcakes eller spackla tårtor med. Kan tänka mig att den passar mycket bra som fyllning i en rulltårta också...

Devils food cake har jag först delat i tre bottnar och sedan använt ett glas för att stansa ut tre lika rundlar från en av bottnarna. Bred ett rejält lager smörkräm över två stycken och lägg ovanpå varandra. Täck med den sista rundeln och spritsa sedan små toppar av frostingen på locket.

Dekorationen består av kavlad sugerpaste som jag skurit ut som en kungakrona i toppen (Nåja, det är vad det ska föreställa i alla fall). "Kronflikarna" är borstade med ätbart guldpulver och likaså bokstäverna som också består av sugerpaste. För ytteligare glitter och glamour är små hårda guldsockerpärlor sprinklade över frostingen resp. fastlimmade (med ätbart lim förståss) på kanten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar