måndag 19 december 2011

Cakeballs - pepparkaka

Äntligen lite sol ute, så det går att ta skapliga bilder! Om ni tycker att mina cakeballs är lite gråaktiga i ytan så är det just så det är. Jag har sparat dem i kylen med hopp om att det skulle bli lite fotovänligare ljus ute och det har dröjt ända tills idag. Ganska många av dem har "gått åt" under vänetiden men det är ju också det som är meningen - deras slutdestination är ju faktiskt i magen!
Dessa små munsbitar består av mjuk pepparkaka som mixats och sedan har smulorna vevats ihop med Philadelphiaost, rullats till bollar och doppats i mörk choklad. Jag provade först en variant med smörkräm istället för ost som sedan doppades i vit choklad. Det blev väldigt gott men tyvärr också väldigt fult eftersom vit choklad lätt blir klumpig (åtminstone när jag försöker). Mina arbetskamrater, som snällt hjälpte mig eliminera den misslyckade omgången, menade lite tröstande att det var trevligt med ett hembakat utseende. Jag var fortfarande lika trumpen och bestämde mig för att bojkotta vit choklad... åtminstone under nåra veckor.
Recept:
100 g smör
2½ dl farinsocker
2 ägg
1½ dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk malen ingefära
1 tsk bikarbonat

Philadelphiaost ca 100 g (här är det viktigt att man provar sig fram)
Mörk choklad
Dekoration, ex strössel 

Sätt ugnen på 175 grader. Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Rör ner gräddfil och sist mjölet blandat med kryddor och bikarbonat. Häll smeten i smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen 50-60 min.
När kakan är kall mixas den till smulor i matberedaren. Smulorna blandas sedan med Philadelphiaost tills den precis binder samman. Rulla degen till bollar och lägg i kylen en stund. Doppa i smält choklad och dekorera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar