tisdag 31 januari 2012

My cup of tea!


Sannerligen, har det inte hänt ovanligt lite på den här bloggen under senaste veckan? Har hon tröttnat på att baka kan man fråga sig! Svaret är ett tydligt nej, det är bara en liten oinbjuden bacill på tillfälligt besök som satt käppar i hjulet. Nu verkar det emellertid gå mot bättre tider och jag har därför letat upp ett ännu inte publicerat inlägg som så att säga "legat till sig" någonstans i datorminnet. För det här med bakningen får nog vänta på sig ytterligare ett tag...
Jag ville så gärna hänga på "Söta sakers" bakutmaning denna månaden när temat var "klassiker"! Vilken tur då att jag hittade bilder på de här Drömmarna som alltid bakats i min familj och på så vis utmärkt kvalar in till månadens baktema.
Recept (från klassiska "Vår kokbok"):
75 g smör
1½ dl socker
½ dl olja
2½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker
Sätt ugnen på 150 grader.
Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt oljan och rör smeten pösig.
Blanda mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker. Rör ner i smeten.
Rulla degen i längder, dela dem i bitar och rulla små bollar. Lägg på papprade plåtar och grädda i ca 15 min.
Som sagt, detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak!
manadens sotsaker Månadens sötsak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar