måndag 19 mars 2012

Whoopie pies!

Jag har länge velat prova baka whoopie pies för att ha något barnvänligare alternativ till macarons (som jag är helt galet förtjust i). Sagt och gjort - igår googlade jag recept och slog sedan till med ett från Leilas eftersom de oftast är väldigt "pålitliga". Nu blev ju inte resultatet så förtjusande som jag tänkt mig. Smaken är det inget fel på, men de blev för "bulliga" i formen (synnerligen i jämförelse med Leilas jämn och fina...). Det är i varje fall värt fler försök, för som sagt smaken var det inget fel på...
Kakdeg:
100 g mjukt smör
1,5 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 st ägg
1 dl créme fraiche
Sätt ugnen på 175 g varmluft. Vispa smör och strösocker krämigt. Tillsätt alla de torra ingredienserna och rör om ordentligt. Blanda i ägg och créme fraiche för hand och rör till en slät kaksmet. Fukta händerna med kallt vatten och rulla kakorna till bollar som är lite mindre än en pingisboll. Grädda dem i mitteln av ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna helt.

Rasberry frosting:
60 g mjukt smör
3 dl florsocker
150 g philadelphiaost
1,5 dl hallon (jag fuskade eftersom jag inte hade hallon hemma och tog istället någon msk hallonsylt)
Vispa smör, florsocker och philadelphiaost krämigt. Vänd försiktigt ner hallonen.
Montering:
Bred lite frosting på undersidan av en kaka och tryck fast en annan på frostingen (som en hamburgare).
Jag hällde dessutom lite strössel runt om för att piffa till den annars ganska bleka kakan.

I receptet står det att kakorna ska serveras färska samma dag som de bakats. För att få reda på hur viktig den detaljen var utsatte jag idag mina arbetskamrater för ett expriment - de fick äta whoopisarna "dagen efter"... och de överlevde! Jag monterade dem visserligen i morse innan jobb, men ändå. Bra att veta om man tänker servera kakorna på kalas eller så, för jag har absolut inte tid att stå och baka samma dag som gästerna ska komma! Men det säger kanske mer om hur jag är...

HAPPY BAKING!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar