söndag 4 mars 2012

Nougatcupcakes med Philadelphiafrosting!

Idag har det tillverkats cupcakes till en 21-åring! Jag har en förkärlek till allt som är rosa (någon som noterat detta) och när jag ska dekorera kakor eller tårtor tenderar det ofta likna något som ska serveras på ett barnkalas. Den här gången försökte jag skärpa till mig och få lite vintage-stuk på sockerblommorna med hjälp av svart och silver, vilket är ovanliga färgingredienser när jag pysslar i köket.
 
Philadelphiafrostingen som jag använt mig av tidigare har varit för "smörig" i smaken och dessutom innehöll den grädde vilket gjorde att sockerdekorationerna började smälta efter en stund. Efter lite snokande hos andra bakbloggare hittade jag detta enkla och goda recept som jag kommer fortsätta använda mig av. Det trista är att den inte blir vit, utan gulaktig vilket ju också gör att den rosa färgen får en annan nyans än vad jag tänkt. Nåväl, vintage är ju lite åt det gulnande och laxrosa hållet - så det blev väl okej ändå!
Receptet på cupcakes har jag tidigare använt här, men denna gången stack jag även ner en ganska rejäl stav nougat mitt i smeten före gräddning. Till 12 cupcakes använde jag knappt 100 g nougat.
Sist men inte minst, det mycket enkla och goda receptet på Philadelphiafrostingen som jag hittade hos "Bakverk och fikastunder":
25 g mjukt smör
200 g Philadephiaost
2 dl florsocker
Rör ihop med elvisp, men vispa inte för länge eftersom sockret då löser upp sig och frostingen blir rinnig. Receptet räcker till att med stor tyll spritsa ca 8-9 cupcakes.

GOD SÖNDAG ALLIHOP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar