fredag 9 mars 2012

Violmacarons!

När jag stack ner vårens första penséer i jorden härom dagen, inspirerades jag hastigt och lustigt till att baka lila macarons. Visst är människan märklig! Det kan ha spelat en viss roll att jag sedan flera veckor tillbaka haft en flaska violessens på köksbänken. Denna hade direktinporterats från Essencefabriken i Stockoholm, via personligt bud... Det ni, somliga har det bra! Hur som haver hade den där flaskan stått och sänt ut små signaler under en lång tid, och när jag nu såg mina penseér (som ju påminner lite om XL violer) så föll så att säga bitarna på plats - det skulle så klart bakas violmacarons!
Med liv och lust satte jag igång med macaronbakandet enligt det här receptet (som jag även använt här). Tyvärr blev det K-A-T-A-S-T-R-O-F... smeten blev så rinnig att den lämnade spritsen alldeles av sig själv och, ja ni kan ju tänka er hur det flöt ut på plåten (för jag gjorde ändå ett försök...). Skam den som ger sig, jag gjorde en ny omgång och VOILA... de blev nästan pefekta...
... men bara nästan. Den här gången blev smaken bra (det blev den även vid första försöket, tyvärr, eftersom jag åt ganska mycket av smeten och de misslyckde kakorna...), konsistensen blev perfekt - men färgen! Ååååh de blev för bleka, inte alls sådär mustigt lila som jag hade föreställt mig! Nu har jag åter lärt mig att man behöver slänga i så in i bänken mycket färg för att de inte sa blekna under gräddningen. Violessencen kunde jag också varit lite generösare med, men det är ju bara att prova sig fram (essencen tillsätter man i smökrämen, dosera efter egen smak). För att färga macaronsmeten använde jag Squires Kitchen purple paste.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar