torsdag 11 oktober 2012

Stor äppelkaka!

Min chef är ett riktigt kakmonster! Ibland tror jag att det är betingad reflex hos honom som gör att han inte kan se mig utan att prata om kakor - vilket jag tycker det är jättekul! Då och då (fast ganska sällan, ni vet, tiden som inte räcker till) kommer jag även till skott och bakar till mina arbetskamrater (inte bara till chefen, nå´n måtta får det vara). I veckan tillkom så denna äpplekaka med en "touch" av ingefära (som jag undrar om någon märkte). Jag glömde någon ingrediens och gjorde som vanligt lite som jag själv ville, därför vore det fel att ange ursprungskälla till receptet denna gången...
350 g rumsvarmt smör
4 dl strösocker
4 ägg
6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk ingefära
Några äpplen
Rör smör och socker länge, så att det blir vitt och fluffigt. Rör ner ett ägg i taget och rör minst en minut mellan varje (med maskin, för hand lär det ta en längre stund). Rör ihop de torra ingredienserna och rör snabbt ner i smeten (för hand). Häll den ganska fasta smeten i en stor form (min är ca 30x40 cm med höga kanter) klädd med bakpapper eller smörad och bröad om man hellre vill det. Skala och skär äpplena i klyftor och stick ner dem i smeten. Grädda i ca 175 grader i ca 45 min.
Som dekoration har jag torkat äppleskivor i ugnen (50 grader i flera timmar med luckan på glänt) och de fick pynta kakan tillsammman med några kanelstänger.
Nu ska jag ut och kratta barr i höstsolen - må väl!

2 kommentarer:

  1. Inte bara chefen som tyckte den var god!

    SvaraRadera
  2. Sicken tur! Kunde ju inte smaka på den själv, det hade sett dumt ut om det fattats en bit...!

    SvaraRadera