fredag 12 oktober 2012

Surdegsbröd!

Ni kan tro att det puttrar och jäser lite varstans i vårt kök! Jag tyckte att det var sååå länge sedan jag fick sätta tänderna i en hembakad surdegsmacka, att jag till slut tog saken i egna händer. Jag köpte hem ett dyrt, ekologiskt, stenmalet vetemjöl och letade upp ett spännande recept på "nätet". Full av förväntan satte jag igång med att tillverka en surdegsgrund, vilken verkade lovande. Det tar ju ett tag att göra surdegsbröd från grunden om man saknar själva surdegen, men till slut var dagen inne för brödbaket. Som jag duttade och vek och jäste dessa limpor, mer engagerad bagerska får man nog leta efter! Ändå resulterade allt i ett stort, platt fiasko. Bröden jäste inte ett dugg och de kom ut ur ugnen som platta, hårda och helt oätliga ting. Skam den som ger sig - jag upprepade hela processen (nu med lite mer mjöl), men resultatet var bara tveksamt bättre och fortfarande inget man kunde kalla bröd.
Min surdegskarriär slutade med andra ord innan den ens hunnit börja på rktigt, MEN, inget ont som inte har något gott med sig.  Maken fick plötsligt blodad tand och nu har han "hittat tillbaka" till sin surdegspassion. Faktiskt är han på ovanligt bra humör och det gör honom absolut ingenting att stiga upp hutlöst tidigt om morgnen för att mata surdegar och baka bröd innan han kör till jobbet! Det är så obeskrivligt trevligt alltihop, tycker jag!
  Receptet har han använt sig av upprepade gånger och det hittar ni bl a här.
Vackra vinterbär på köksbordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar