fredag 5 oktober 2012

Vaniljhjärta...

...eller? Det finns ju faktiskt ett helt annat bakverk som man kallar vaniljhjärta och det ser inte alls ut så här:
Igår var det som bekant "Kanelbullen dag" och jag häpnar över hur många som retar sig på det! Jag tror att det anses lite fint att inte tycka om Kanelbullens dag, Mors dag, Fars dag, etc, etc... Själv tycker jag inte det är så mycket att hetsa upp sig över - det står ju var och en fritt att fira om man vill! I vår familj har vi slopat mors dag och fars dag av den enkla anledningen att det helt logistiskt inte håller i längden. Kanelbullar däremot, kan man trycka i sig tillsammans med vem man vill, när man vill och om man vill!
Som sagt, igår stod det bullbak på schemat! Redan tidigare på dagen hade jag bestämt mig för att trycka in några av bullarna i min stora hjärtpepparkaksform och göra något som liknade en Butterkaka för omväxlings skull. När jag kom hem från jobbet, innan jag ens satt degen, kollade jag favoritbloggarna för att se vad de haft för sig en dag som denna (mitt dagliga, helt onödiga, nöje). Jag tyckte att det var både lite retligt, men även hedrande att fantastiska bloggen Sockerrus hade kommit på precis samma idé! I alla fall, för att göra något eget av projektet valde jag att inte fylla bullarna med kanel och russin, utan med vaniljsocker istället. På så vis blev det ju ännu mer likt en riktig Butterkaka!
Receptet på vetedegen är det gamla klassiska som finns utanpå Kungsörnens vetemjölspåse, men här kommer det i alla fall (eller som jag gjorde):
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
2 tsk stött kardemumma
½ tsk salt
14 dl vetemjöl
Fyllning:
Rumsvarmt smör (ingen aning om hur mycket jag använde - men mer än vad Kungsörnen rekommenderar i alla fall)
Strösocker/vaniljsocker (1 dl strösocker blandas med ca 2 tsk vaniljsocker).
Glasyr och dekoration:
1 ägg till pensling
Pärlsocker
1 dl florsocker
½ msk vatten
Några droppar röd karamellfärg
Sockerpärlor i rosa och silver

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda med mjölken. låt bli 37 grader. Häll mjölk/smörblandningen över jästen och rör runt tills den löst sig. Tillsätt socker, kardemumma och vetemjöl och arbeta degen ca 5 min med  maskin. Tillsätt saltet mot slutet. Låt jäsa övertäckt ca 30 minuter. Dela degen i fyra delar och kavla ut varje del tunt. Bred på smör och strö över strösocker blandat med vaniljsocker. Rulla ihop från långsidan. Tag fram en hjärtform och lägg på papparad plåt. Skär tunna bitar av rullen och lägg med snittytan uppåt i formen. Låt bullarna trängas så att formen fylls ut i kanterna. Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda i 200 grader ca 10-12 minuter. Låt kaka svalna helt. Rör i hop florsocker, vatten och karamellfärg till en glasyr och ringla över det kalla hjärtat (...DET lät ju hemskt, men i detta fallet måstet hjärtat faktiskt vara kallt). Strö över lite sockerpärlor efter tycke och smak.
Kom på att jag måste tillägga: av den här storleken på deg blir det betydligt fler bullar än hjärtat! De andra bullarna kan man ju med fördel fylla med annat (kanel, mandelmassa, sylt, nutella...) om man nu inte vill ha sådär 4-5 vaniljhjärtan förståss...
MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar