tisdag 21 juni 2011

Blondies-kakor


Nyligen presenterade "Söta saker" ett riktigt smaskigt småkaksrecept i bloggen. Eftersom jag är svag för småkakor, både vad det gäller att äta och baka dem, så var jag tvungen att prova. Hela familjen blev väldigt förtjusta! Hemma hos oss pågår en ständig kamp om det ska vara nötter eller inte i kakorna och här kunde man lätt låta bli att lägga nötter på en del av kakan, så kunde alla njuta.  Här är receptet:
100 g smör
3½ dl brun farin
2 ägg
2 msk jordnötssmör (vilket kan uteslutas - det gjorde jag)
1 tsk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
en nypa salt
100 g vit choklad, hackad i bitar
1-2 dl valnötter (jag använde en blandning av pecannötter och hasselnötter)


Blanda samman det rumsvarma smöret med farin-och vaniljsocker. Blanda ner ägg och ev. jordnötssmör. Banda mjöl, bakpulver och salt för sig och blanda ner i smeten. Klä en liten långpanna eller fyrkantig form och bred ut smeten i den. Tryck ner vita chokladbtar och nötter jämnt över kakan och grädda i ca 30 min i 175 grader. Skär i rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar