lördag 25 juni 2011

Dagen efter midsommarafton...

... är lugn och behaglig. Igår firades det i vanlig ordning med dans runt stången och knytiskalas i vännernas nyrenoverade uterum. Hurra för uterum på midsommarafton som i allmänhet är årets mest ostadiga dag (vädermässigt)!!! Vårt bidrag till buffén var pastasallad och makens brytbröd. Som vanlig är det oehört svårt för honom att presentera ett pålitligt recept, men detta är nog så nära man kan komma:

Brytbröd + ett stort runt bröd
8 dl vatten
50 g jäst
75 g smör
15 dl vetemjöl
2 dl rågmjöl
1 msk socker
2 tsk salt
Värm vattnet till 33-35 grader och lös jästen däri.
Tillsätt mjölet, rumstempererat smör och socker. Arbeta degen ca 10 min i maskin eller 15 min för hand.
Tillsätt salt och arbeta degen ytterligare en liten stund.
Låt jäsa ca 40 min och dela sedan degen i två delar.
Forma ca 14 ganska stora bullar och sätt ihop till ett brytbröd på en plåt. Den andra delen formas till ett vanligt bröd som läggs direkt på plåt.
Jäs bröden ytterligare 45 min, under tiden som ugnen värms till 250 grader.
Pensla brytbrödet med ägg och strö över frön efter behag (vi använde solros- och pumpafrön). Grädda i ca 22 min. Låt svalna på galler med bakduk.
Sikta rågmjöl över det andra brödet, för ett rustikare utseende. Grädda i ca 25 min, släng in en kopp vatten på en plåt längst ner i ugnen för en hårdare skorpa. Låt svalna på galler utan bakduk.



Den här buketten (från "glass au fleur"), som var avsedd för värdinnan, hade jag så svååårt att slita mig från... men hon fick den i alla fall och det var hon ju värd!

 Ha en riktigt skön och långsam midsommardag, för det ska jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar