torsdag 20 september 2012

Biscotti med tranbär!

I ugnen står just nu sista omgången biscotti och torkar till ordentligt. Jag fick en plötslig lust att baka skorpor ikväll och drog fram det gamla receptet jag kört med  alla år. Men istället för att göra precis som vanligt minskade jag lite på nötter och mandel och tillsatte istället torkade tranbär. Var på vippen att hälla lite vita chokladknappar i smeten också, men hejdade mig och minskade istället på strösockret (som kompensation för den syndiga chokladtanken). Det är inte så att jag är rädd för socker (hade varit svårt att skriva bakblogg då) men man blir ju onekligen lite påverkad när hela omgivningen verkar antingen gå på diet och/eller träna som tokar. Så, lite mindre sött i vardagskakan skadar ju inte!
Recept:
80 g hasselnötskärnor
80 g sötmandel
60 g torkade tranbär
100 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
6 dl vetemjöl (oftast lite mer)
1 rågad tsk bakpulver
Hacka nötter, mandel och tranbär grovt. Smält smöret och ställ åt sidan. Värm ugnen till knappt 200 grader. Vispa ägg och strösocker riktigt pösigt, blanda i det smälta smöret och rör om. Tillsätt nöt/tranbärshack. Tillsätt sist mjölet blandat med vaniljsocker och bakplver. Rör snabbt ihop till en smet och tippa ut på mjölat bakbord. Knåda snabbt ihop degen (ju mindre knådande destu sprödare kakor). Dela i fyra delar, forma till långa rullar och lägg på en plåt. Platta till längderna med handflatan och grädda i 20-24 minuter. Låt längderna svalna några minuter och skär sedan dem i ca 3 cm breda skivor med vass kniv. Lägg ut kakorna på plåt med snittytan uppåt och torka till skorpor i ca 75 graders ungsvärme. De torkar på ca en timme.
 

Jag vill passa på att tacka alla snälla släktingar och vänner för Er ständiga jakt på rekvisita till mina blogginlägg! Exempelvis är det tack vare en omtänksam väninna som den här söta kakkupan med fat hamnade i mitt hem! Om en stund ska jag inta soffan, lägga benen högt och med stor glädje och nyfikenhet titta på TV-programmet "Hela Sverige bakar" som har premiär i kväll i Sjuan - missa inte det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar