söndag 9 september 2012

Oreo-tårta!

Vi firade en 14-åring här i huset igår och jag lyckades ganska lätt förhandla fram den här tårtan till kalaset. Det är en slags "Tribute till Oreokexet", som för övrigt hör till barnens favoritkaka (nej, enligt dem är hembakat inte alltid godast...). Jag tar inte åt mig äran för denna uppfinning, receptet är helt och hållet Linda Lomelinos, som ju skrivit både en tårtbok och driver en makalöst fin blogg. Receptet har jag dock hämtat från "Femina" som hade ett stort reportage om och med Lomelinos tårtor för ett tag sedan.

 
Det är en liten nätt (men hög) tårta som beräknas räcka till 8-12 bitar, men faktum är att vi var 16 personer som delade på en tårta, tårta nummer två blev det bara naggat lite i kanten av. Så klart kan man tolka en liten åtgång på olika sätt..., men jag tror att den främsta anledningen till att det inte gick åt så mycket berodde på att det var en MÄKTIG tårta.

 
Den var inte bara god utan dessutom lättbakad - utom vid just ett moment. På slutet när tårtan spacklats ska men "klä" den med kaksmulor. Dessa ska "klappas in" försiktigt runt hela tårtan och när det var dax var jag redo att ge upp. Jag svor på att Lomelino säkert var omgärdad av en hel drös små fingerfärdiga assistenter som delade detta omöjliga projekt. Jag började hata tårtan lite! Men, eftersom jag på något sätt är ganska envis när det gäller så fortsatte jag med klappandet och duttandet och till min stora förvåning förvandlades det till en ganska trevlig stund. Summan av kardemumman var att jag och tårtorna försonades och för att visa dem min respetkt (och lite för att släta över det där raseriutbrottet) pyntade jag dem med guldblommor och pärlor!

Lomelinos "Cookies & Cream":
Vaniljbotten:
50 g rumsvarmt smör
2 dl strösocker
1 1/4 dl mjölk
1 tsk vaniljextrakt (hittade inte jag så jag använde en skvätt vanilj essens istället)
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 stor äggvita
8 normalstora Oreokex
Smöra och mjöla 2 st formar à 15 cm i diametern (jag brukar istället klä mina med bakplåtspapper som jag klipper till i lagom storlek). Vispa smör och socker vitt och fluffigt. Tillsätt mjölk och vaniljextrakt. Vispa till en slät smet. Vänd ner mjöl och bakpulver blandat och tillsätt äggvitan. Vispa med elvisp i 2 minuter. Krossa kexen och blanda ner dem. Fördela smeten i formarna. Grädda bottnarna samtidigt i 175 grader varm ugn i ca 25 minuter. Låt svalna i 10 minuter och stjälp sedan upp på galler.
Chokladbotten:
25 g smör
1½ dl vetemjöl
½ dl kakao
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1 1/4 dl strösocker
1 ägg
3/4 dl mjölk
½ dl kokande vatten
Smöra och mjöla en bakform, 15 cm i diametern. Smäl smöret och låt det svalna. Sikta ner mjöl, kakao, bakpulver och bikarbonat i en stor skål. Tillsätt de övriga ingredienserna och vispa till en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i ca 30 minuter, pröva med sticka.
Fyllning:
300 g Philadelphiaost
2 dl florsocker
3 dl vispgrädde
6 normalstora Oreokex
Blanda färskost och florsocker i en skål. Vispa grädden och vänd ner den. krossa kexen och blanda dem med ca 1/3 av fyllningen, spar resten till garnering. Om inte massan känns tillräckligt fast, ställ in den i kylen en stund.
Till dekorering:
10-12 normalstora Oreokex
10-12 mini Oreokex
+ något valfritt (i mitt fall mjuka guldpärlor och blommor i sockerpasta som dekorerats med ätbar guldspray och pärlor)

Lägg en ljus botten på ett fat. Bred på hälften av fyllningen med kexbitar. Lägg på chokladbotten och bred på resten av fyllningen med kex i. Avsluta med en ljus botten. Bred ut fyllningen utan Oreokex över hela tårtan i ett jämt lager. Finmal de normalstora Oreokexen till garneringen i en mixer. Täck först tårtans ovansida med smulorna och fortsätt sedan ner på sidan. Man får trycka fast smulorna på sidorna med handflatan (och det är inte omöjligt även om det känns så i början...). Dekorera med några minikex bl a.

3 kommentarer:

  1. Så fin tårtan är med blommorna och pärlorna =)

    SvaraRadera
  2. Tack för den supergoda tårtan och en jättetrevlig kväll!!! Roligt att se hur vår lille avgudar era stora killar <3
    Att det blev mycket tårta över berodde ju också på att maten vi fick innan var så god, så man hade inte så mycket plats kvar! Kvällen efter tänkte jag på er och såg framför mig hur ni satt och mumsade på rester av både mat och dessert... och blev avundsjuk :)

    Kram från kusin M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack själv Maria! Så kul med kalas när man får träffa alla - både stora och små! Hörde att lille sonen varit vaken hela färden hem, han är fantastisk!
      Kram

      Radera