söndag 23 september 2012

Koggetjes...

...stavas kakan i dagens inlägg, men frågan är hur den uttalas?!?
Idéen till att baka denna lilla sötsak kom sig av att vi diskuterade "Hela Sverige bakar" på jobbet. Någon frågade om jag hört talas om en tårtbotten som skulle varmvispas (vilket ju var en av utmaningarna i premiärprogrammet). Det satt långt inne, men visst hade jag gjort det någon gång...? ! Hem åkte jag och började dra fram gamla bakböcker. Naturligtvis hittade jag receptet i Johan Sörbergs bok "Riddarbageriets Söta" (från 2003). När jag nu satt och bläddrade i den där boken fick jag syn på det här receptet som verkade så gott, men som sagt omöjligt att gissa uttalet på. Kakorna på mina bilder ser inte ut som kakorna i Johans bok - men så har han ju lite mer erfarenhet av att baka, eller hur? Riktig goda blev de och väl värda att testa!
Först ska man koka en karamell som sedan blir en av ingredienserna i själva kakan:
200 g strösocker (ca 2,25 dl)
20 g vatten (ca 2 msk)
Blanda socker och vatten. Koka blandningen tills den blir karamellfärgad. Häll ut karamellen på en plåt med bakplåtspapper och låt den stelna i rumstemperatur. Kavla sönder den hårda karamellen så att det blir småbitar (3-5 mm). Sikta karamellen med en trådsil så att det fina dammet försvinner. Spara det som stannar kvar i silen. (MEN, så gjorde inte jag. Jag knäckte karamellen med händerna och slapp dammet... inte så proffsigt kanske, men mycket enklare).
Detta är själva karamellsjoket


Ingredienser, degen:
250 g smör, knappt flytande (hmmm, nog var mitt smör flytande men jag smälte långsamt på svagaste, möjliga värme)
1 st ägg
210 g strösocker (ca 2,5 dl)
100 g karamellbitar (ca 1 dl)
250 g vetemjöl (ca 4 dl)
Sätt ugnen på 180 grader. Vispa sönder ägget så att gulan och vitan blandas och använd hälften av det. Blanda varsamt alla ingredienser. Klicka ut smeten med tesked på en plåt med pakplåtspapper. Kakorna flyter ut och blir platta, därför måste de klickas ut glest. Grädda i 10-12 minuter (MEN  8 minuter var tillräckligt i min ugn).

Avslutar idag med några bilder på den fina klockljungen som förgyller min trädgård just nu!
Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar