söndag 16 september 2012

Röda vinbärsrutor...

...från Ulriksdals trädgårdscafé!
En kaka utan krusiduller, passar utmärkt i söndagssolen. Receptet hittade jag i senaste numret av "Baka" - en väldigt härlig tidning för en baknörd som mig. Det passar bra med lite lättvispad grädde till eftersom vinbärens surhet inte helt vägs upp av marängens söta.
Det blir en rejäl laddning kaka för en liten arbetinsats och även om receptet inte är någon revolutionerande nyhet är det ändå lite kul med prickig, sötsyrlig maräng på toppen.
Recept:
80 g äggula (från 4 stora ägg)
220 g socker (ca 2½ dl)
5 g vaniljsocker ( ca 1½ tsk)
350 g vetemjöl (ca 6 dl)
10 g bakpulver (ca 3 tsk)
4 g salt (ca ½ tsk)
250 g mjölk (ca 2½ dl)
15 g vatten (ca 1 msk)
150 g smält smör
Maräng:
160 g äggvitor (från 4 stora ägg)
250 g strösocker (ca 3 dl)
5 g vaniljsocker (ca 1½ tsk)
300 g röda vinbär (ca ½ liter)
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggulor och strösocker fluffigt. Vänd ner mjöl blandat med vaniljsocker, bakpulver och salt. Tillsätt det smälta smöret samt mjöl och vatten, vispa till en jämn smet. Smörj och bröa (jag använde bakplåtspapper istället) en långpanna ca 30x40 cm och fyll smeten i den. Grädda i ca 15 minuter. Vispa under tiden ihop äggvita och strösocker till en hård och smidig marängsmet. Vänd försiktigt ner vaniljsockret och de röda vinbären (jag använde vinbär från frysen som bara hunnit halvtina). Tag ut kakan ur ugnen, bred försiktigt ut marängen över den halvgräddade kakan och ställ in den i ugnen igen i ca 5 minuter, tills marängen fått fin färg. Skär kakan i bitar och dekorera med färska röda vinbär (eller inte om ni inte har några). Jag valde att servera med lite vispgrädde till och det förhöjde kakan enligt mitt tycke!

 Skön söndag hörrni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar