söndag 30 september 2012

Äppeltiger!


Idag har vi haft en härlig höstdag här i södra Sverige och till min stora glädje trillade det in gäster under eftermiddagen, bara sådär! Gäster = kaffe och kaffe = kaka, jag fick alltså en jättebra anledning att provbaka äppeltigerkakan som jag sneglat på sedan oktobernumret av Femina kom ut. Våra stackars gäster kunde förståss inte bara sätta sig ner till dukat bord, nej de fick hjälpa till med en del projekt som vi var i farten med OCH några fick även hjälpa till att baka kaka... och koka kaffe, innan det var dax för fika.
 Den här äpplekakan blev inte så "tigrig" som jag föreställt mig, men det var pg a att jag inte riktigt följde instruktonerna i receptet (fort men fel). Den var i alla fall supergod!!! Det behövdes inget tillbehör, en kopp kaffe visade sig vara den perfekta smakkompisen.
Äppeltiger:
100 g mörk choklad (jag använde Lindt "sea salt")
2 ägg
2½ dl strösocker
50 g smält smör
1 dl grädde (jag använde mjölk och det fungerade utmärkt, hade nämligen ingen grädde)
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
smör och kokos till formen
1-2 äpplen i bitar
Till servering:
crème fraiche (vilket man alltså klarar sig bra utan)

Smält chokladen över vattenbad. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda ner det avsvalnade smöret och grädden. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i äggsmeten. Smöra en sockerkaksform och bröa med kokos. Häll i smeten. Blanda äppelbitarna med chokladen och tryck ner dem i smeten. Ställ in i 175 grader varm ugn och grädda i ca 30 minuter.
HAPPY BAKING!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar