tisdag 16 augusti 2011

Bowlingtårta!


Sonen kom på att han faktiskt inte haft något 9-årskalas och eftersom det snart är dax att fylla 10, tyckte han att det var på sin plats med ett försenat kalas. Det hade han ju verkligen rätt i och tyvärr kan jag inte alls minnas varför det inte blev kalas i höstas, men det fanns väl någon orsak till det. Ett litet bowlingkalas skulle det i alla fall bli, för några få kompisar. Sonen tyckte absolut att en tårta i form av ett bowlingklot skulle passa bäst. Inga problem - tänkte jag... Men kära nå´n vad det var klurigt. Jag bakade två tårtbottnar som delades i tre delar vardera och staplades ovanpå varandra. Därefter försökte jag runda till hela härligheten med stora kökskniven. Det gick sådär... eller det blev faktiskt inte alls som jag tänkt mig. Nästa bekymmer kom när fyllningen givetvis började rinna omkring, för som bekant tåler inte sockerpasta direktkontakt med gräddiga fyllningar. Det gick åt en hel del smörkräm innan sockerpastalocket efter två försök slutligen landade på plats. Då var klockan mitt i natten och hela min tårtinspiration SLUT!
Ljus tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
Vispa rumsvarma ägg och socker riktigt pösigt. Blanda de övriga ingredienserna för sig och sikta ner i smeten under varsam nedrörning. Smöra och bröa en form ca 24 cm i diameter noga. Om man slarvar med detta moment fnns risk för att smeten fäster på kanten och inte reser sig jämnt. Gräda i 175 grader i ca 35 min.
Ljus tårtbotten
Vit chokladmousse
5 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 gelantinblad
Blötlägg gelantinbladet i rikligt med kallt vatten i 10 minuter. Vispa 4 dl av grädden och koka upp resterande 1 dl. Hacka chokladen och häll sedan den kokta grädden över och rör till en slät smet. Lägg i gelantinbladet (krama inte ur det) och rör tills det smält. Vänd sedan försiktigt ner den vispade grädden. Låt stå i kylen ett par timmar tills den stelnat lite. Moussen kan användas som tårtfyllning (1-2 lager) eller serveras som dessert tillsammans med färska bär. Receptet har jag hittat på bloggen Chokladsockerkaka, där det finns massor av smarrig inspiration.
Tobleronefluff
3 dl vispgrädde
200 g Toblerone
Värm grädden i en kastrull och låt chokladen smälta i den. Koka inte - då går det inte att vispa upp sedan! Låt stå i kylen 5-6 timmar eller över natten. Vispa upp fluffet till önskad konsistens med elvisp.
Det här receptet har jag hittat lite varstans på div. bakbloggar.
Smörkräm
125 g rumsvarmt smör
2,5 dl florsocker
1 msk kokande vatten (ev. mer)
1 tsk vaniljsocker
Vispa smöret fluffigt, tillsätt florsocker och vaniljsocker lite i taget. Tillsätt vattnet under fortsatt vispning. Receptet räckte nästan till bowlingtårtan, men så var den ju nästan dubbelt så hög som en normal 24 cm tårta.

Två ljusa tårtbottnar fyllda med vit chokladmousse och tobleronefluff. Spacklad med smörkräm och täckt med infärgad sugerpaste. Dekorationer i sugerpaste och modelleringspasta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar