fredag 5 augusti 2011

Frusen marängrulltårta med blåbär

Den här frusna rulltårtan, efter recept fån boken "Sommarens Söta", kommer vi att sätta tänderna i ikväll. Den var busenkel att göra och påminner mycket om min mammas paradrecept på Budapesttårta... Det hade nog varit snyggare med den lite mindre varianten av blåbär, men jag hittade bara stora i min affär!
6 äggvitor
2½ dl strösocker
1½ msk marsánpulver
3-4 dl vispgrädde (fast jag använde 5 dl)
250 g blåbär
Receptet ger ca 12 skivor

1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg ett smort bakplåtspapper på en plåt (jag använde teflonpapper - fungerade utmärkt).
2. Vispa äggvitorna till ett hårt skum i ren bunke.
3. Rör ner socker lite i taget. Tillsätt försiktigt marsánpulvret. Bred ut marängsmeten på bakplåtspapperet (jag spritsade istället - funkade också utmärkt). Lämna ca 5 cm runt om kanten eftersom marängen flyter ut.
4. Grädda i 25-30 min.
5. Stjälp upp marängen på ett rent bakplåtspapper och låt svalna något. Dra försiktigt bort bakplåtspapperet som den har gräddats på.
6. Vipsa grädden och bred den över marängen. Strö över blåbären. Rulla ihop marängen hårt från långsidan med hjälp av bakplåtspapperet och lägg rulltårtan i aluminiumfolie.
7. Låt den ligga i frysen i minst tre timmar. ta ut den en liten stund före serveringen och skär i skivor.
Detta blir även mitt bidrag till Söta Sakers utmaning "Månadens sötsak". Denna gången är temat nämligen "Lättlagat"!


Söta saker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar