fredag 9 september 2011

Müsli till frukost

Jag är barnsligt förtjust i musli! Jag kan äta det till frukost, lunch och ibland även torrt när jag egentligen är godissugen... Ibland gör jag en egen blandning och brukar då utgå från ett recept från "Annas Mat". Muslitillverkning är ju ett riktigt bra sätt att göra gång på fröer och gryn som håller på att passera "bäst före datum". Jag vet inte om ni känner igen er, men jag får i alla fall ibland ett sundhetsryck och köper på mig det ena och det andra från hälsokosten, som tyvärr sedan faller i glömska...
Ungefär så här kan en blandning se ut:
5 dl rågflingor
5 dl fiberberikade havregryn
1 dl kokosflingor
2-3 dl fröer (ex pumpa-, lin- och solrosfrön)
100 g mandel och/eller hasselnötter
1½ dl rörsocker
2 dl vatten
5 msk neutral olja
Hacka mandel och nötter. Rör ner alla torra ingredienser och tillsätt till sist vattnet blandat med oljan. Se till att vätskan helt sugs upp av grynen. Häll ut allting i en långpanna med papper i botten. Ställ in i 200 grader varm ugn under 20-30 minuter. Rör runt i blandningen ca var 10:e minut, se upp mot slutet så att muslin inte bränns.
Blanda gärna i russin innan muslin hälls upp i lufttät burk!

1 kommentar:

  1. Jag gör precis som du - köper på mig alla möjliga slags spännande gryn, frön, korn och mjöl utan att jag egentligen behöver det till något. Då är det ju perfekt att göra müsli! Det ska jag definitivt testa!

    SvaraRadera