söndag 18 september 2011

Gene Simmonstårta!



Så var äntligen dagen inne att låta Gene kröna 13-års tårtan. Det kommer kännas tomt i köket nu när Gene är borta. Han har suttit på tork i en hörna under flera veckor och bidragit med lite "rock´n roll- känsla". Eftersom tårtan som vanligt färdigställdes mitt i natten blev dekorationen tämligen andefattig. Födelsedagsbarnet hade bestämt att topptårtan skulle vara svart och den understa ljusblå. Silverpärlor, silverpuder och kantband i SP blev den enda övriga dekorationen. Istället för tårtljus satte vi en ljusfackla bakom ryggen på Gene - ganska effektfullt faktiskt (tyvärr kom inte kameran fram tilläckligt snabbt för att hinna fånga en bild)!

Tårtan består av ljusa tårtbottnar och tre olika fyllningar. Topptårtan är fylld med jordgubbsmousse och den undre med ett lager Tobleronefluff och ett lager vitchokladmousse. Tårtan är spacklad med smörkräm och klädd med sugerpaste. Dekoration i sugerpaste.

Jordgubbsmousse:

250 g jordgubbar
2 dl vispgrädde
1 dl florsocker
4 msk gelésocker
Vispa grädde och florsocker och ställ  kylen.
Mixa jordgubbarna. Tag 1  dl av jordgubbsmixen och lägg i en kastrull. Tillsätt gelésocker och låt koka i ca ½ minut. Låt svalna något och blanda med resterande jordgubbsmix. Vänd ihop med den vispade grädden och ställ i kylen ett par timmar innan den används som tårtfyllning.
Moussen räckte till två lager i topptårtan som var 20 cm i diameter.
Receptet har jag hitat på bloggen Annicake och bara gjort en lite justering.

Vit chokladmousse:

300 g vit choklad
3 dl vispgrädde
2,5 dl kesella 10%
Smält chokladen. Vispa grädden. Rör ner kesella och den smälta chokladen. Ställ i kyl i 6 timmar. Räcker som ett lager i tårta ca 26 cm i diameter. Receptet minns jag tyvärr inte var jag hittade.


1 kommentar:

  1. Tack för den goda och snygga tårtan och för en mycket trevlig kväll! Har inte kollat på mina foton, om det blev några bra så delar jag med mig! Jag var ju framme med kameran medan facklan brann.

    Kram från kusinen som troget följer bloggen men inte kommenterat förrän nu :)

    SvaraRadera