lördag 15 oktober 2011

Rosa marshmallows

Jag har länge velat göra egna marshmallows, men när andan fallit på har jag antingen saknat någon ingrediens eller så har tiden helt enkelt varit för knapp. Igår kväll föll alla bitar på plats och äntligen fick jag provat! Det var lite klistrigt, men inte alls så farligt som jag föreställt mig. Resultatet blev dessutom väldigt gott och då glömmer man gärna allt extraarbete! Den som är lyckligt utrustad med en Kitchen Aid eller liknande ska absolut använda den. I vårt hem finns endast stora assistenten som vi bakar bröd i och den kändes för klumpig till detta ändamål. Nu gick det som tur var att använda elvispen, även om den fick arbetat mer än vanligt. Receptet har jag knyckt från den sagolikt vackra norska bloggen "Passion 4 baking", kika in där om ni gillar rosa kak-glamour!
Recept (som jag gjorde):
240 ml kallt vatten
25 g gelantinpulver
400 g socker
240 g flytande glykos
3 tsk vaniljarom
Rosa pastafärg "Squire Kitchen" (men det går säkert lika bra med karamellfärg)
Florsocker
Häll gelantinpulvret i en vispskål och tillsätt hälften av vattenmängden. Låt stå ca 5 minuter. Häll socker, glykos, vaniljessens och resten av vattnet i en kastrull. Värm på svag värme och rör tills sockret löst sig. Koka därefter upp och låt bli 115 C. När sockerlagen är 115 C, börja mixa gelantinpulvret som nu blivit ganska hårt. Häll pö om pö i lite av sockerlagen längs kanten av vispskålen och fortsätt vispa i mediumhastighet. När all sockerlag tillsatts ökas visphastigheten och vispningen fortgår till smeten fått en tjock och fin konsistens (ca 5 min). Önskas färg på smeten tillsätts denna nu. Klä en liten långpanna, ca 15 x 15 cm, med bakplåtspapper och täck botten med ett tunnt lager florsocker. Häll smeten i formen och skaka lite så att den jämnar ut sig. Ställ i kylen ett par timmar eller till nästa dag.
 Ha rejält med florsocker till hands när du delar marshmallowsen i lagom stora bitar, eller trycker ut ex. hjärtan med en kakutstickare. Rulla bitarna i florsocker innan de läggs i påsar eller askar.
Dela marshmallow i lite mindre bitar och lägg i små cellofanpåsar!

Större, "grovhuggna" marshmallows i en söt ask, inhandlad på Glass au fleur.




1 kommentar:

  1. Egentligen är jag inte så förtjust i marshmallows, men tänkter ändå att hemmagjorda måste smaka så mycket bättre. Så fint du slagit in dem förresten :)

    SvaraRadera