onsdag 6 juni 2012

Chokladtårta med jordgubbar!

Nu är det väl hög tid att provbaka jordgubbstårtor! Först ut var den här chokladvarianten som familjen + mina föräldrar + svärmor fick provsmaka idag. Inte så dum, men lite snålt med fyllning kunda jag konstatera efter att ha slukat min bit. Chokladtårtan var härligt mastig, kan verkligen rekommenderas. Receptet till chokladkakan kommer från tidningen "Laga lätt" (ett nummer från förra sommaren) och fyllningen hittade jag i en "Femina". Nu har jag alltså även avslöjat vilken tidningsnörd jag är...
Chokladkaka:
4 ägg
4 dl strösocker
200 g smör
150 g mörk choklad (70%)
½ dl kakao + ev. lite till formen
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
Sätt ugenen på 175 grader. Vispa snabbt ihop ägg och socker (för hand). Smält smör och choklad tillsammans i en kastrull på låg värme (i originalreceptet föreslår de vattenbad, men det går superbra i kastrull om man är försiktig). Tillsätt chokladsmeten till äggsmeten. Blanda kakao, vetemjöl, bakpulver och salt med en gaffel i separat bunke. Sikta mjölblandningen genom en sil i smeten. Blanda med en slickepott. Smörj en kakform med löstagbar kant 24 cm i diamter. Ströa med kakao (eller gör som jag, klä formen med bakplåtspapper så slipper man ströa) och häll i smeten. Baka mitt i ugnen, ca 40 min. Provstick - kakan ska kännas fast men ändå vara kladdig. Låt kakan svalna och ställ in i kylen, det är lättare att dela den när den är kall.
Fyllning:
4 dl vispgrädde
2 dl turkisk yoghurt
2 msk strösocker
1 l färska jordgubbar
Häll grädde, yoghurt och socker i en skål och vispa till lagom konsistens. Mosa 1/3 av jordgubbarna  grovt och blanda med den vispade "yoghurtgrädden". Dela chokladkakan i tre delar och fördela fyllningen mellan bottnarna och ovanpå tårtan. lägg på resterande jordgubbar.
Jag föreslår att man gör mer fyllning och har ännu fler jordgubbar än i receptet, för när det kommer till tårtor gäller inte "less is more"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar