måndag 25 juni 2012

Macarons med blåbär och vanilj!

Idag ska jag presentera mina blåbärsmacarons som jag bakade förra veckan. Ibland är min bakning väldigt välplanerad och ibland blir det lite Kajsa Varg över det hela. Inget konstig med det förresten - så är det väl för de flesta. Anledningen till varför jag köpt hem en burk blåbärspuré (från barnmatshyllan) minns jag inte och det var väldigt nära att jag donerat den till min söta brorsdotter, som är den enda jag känner i rätt ålder för barnmatsburkar. Vilken tur för mig att jag hade kvar burken i skåpet när jag lyckades missfärga en hel sats macaronsmet... Jag hade tänkt mig dem ljuvligt lila - violfärgade, men de blev istället aggresivt blåbärsblå. Först blev jag ganska bedrövad, för jag gillade inte tanken att förpacka en violsmakande smörkräm mellan två blåbärsliknande macaronlock, men så kom jag att tänka på den där burken...
 Det är inte någon hejdlöst tydlig blåbärssmak, men om man tittar på macronen samtidigt som man äter den så förstärker det upplevelsen!
Mandelkakor:
4 st äggvitor
½ dl strösocker
150 g mandelmjöl
4 dl florsocker
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna i en buknke på låg hastighet och öka efter hand. Tillsätt strösocker, lite i taget och vispa till en toppig maräng. Sikta mandelmjöl och florsocker ett par gånger genom finmaskig sil och sikta ner det i äggvitevispet. Blanda försiktigt för hand och tillsätt ev. färgpasta nu. För den här mörklila färgen använde jag Squire Kitchen "Lilac". Spritsa ut smeten till ca 50 runda klickar, stora som femkronor) på en plåt med teflonbakpapper. Låt kakorna vila på plåten minst 15 minuter (jag väntade en timme och det fungerade utmärkt) och grädda sedan i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Dra bort pappret från plåten och låt kakorna svalna.

Smörkräm:
100 g mjuk smör
1½ dl florsocker
1 tsk vanljsocker
1 st äggula
2 msk blåbärspuré
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa ner äggulan, och sist blåbärspurén. Färga ev med färgpasta för djupare färg. Spritsa ut smörkrämen på undersidan av 25 mandelkakor och lägg resterande kakor över som ett lock. Förvara i burk i kylen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar