måndag 11 juni 2012

QUEEN-tårtor!

Ta daaa! I helgen har det producerats tårtor till 100 personer på temat Queen och idag levererades mina skapelser! Oj, så nervös jag har varit inör detta projekt, men samtidigt så otroligt roligt att planera och genomföra. För det första var det svårt att hitta recept på tårtor för 50 personer och sedan var det lite klurigt att hitta de rätta bakformarna. Men allting löser sig ju som bekant...

Jag använde mig av mina säkraste kort vad det gällde bottnar och fyllning, men däremot en (för mig) ny sorts marsipan från "Funcakes"som visade sig vara ganska hård och därför svårarbetad ...

Aldrig förr har jag använt mig av guldspray heller och det krävdes lite träning för att få det någelunda snyggt (fast det säger väl mer om mig än om guldsprayen...).
Recept tårtbotten 40 x 28 cm:
8 ägg
4 dl socker
2 dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker länge, gärna i köksmaskin, till det blir vitt och pösigt. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och sikta ner det i äggvispet. Blanda försiktigt och rör så lite som möjligt i smeten. Smöra formen och häll ner smeten. Grädda i 175 grader ca 35 minuter.
Den stora bakformen som jag använde finns att köpa på "Allt i kök", butiken finns både på nätet och live och kan varmt rekommenderas!

Tårtbotten är delad i tre delar och sedan har jag ytterligare 1/3 botten (alltså 4 lager tårtbotten) i varje tårta. De är fyllda med 1½ sats hallonpannacotta, 1½ sats vaniljmousse och ca 500 g rårörda hallon vardera och spacklade med ca 1½ sats vaniljsmörkräm. Tårtorna är täckta med marsipan och dekorerade med detaljer i sockerpasta och ätbar guldspray.
Jag gjorde två tårtor i detta format och en extra tårta (för säkerhets skull) som var hälften så stor, lite bilder på den också för rättvisans skull:




1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Matbloggstoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Matbloggstoppen på Hittarecept.se - http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Matbloggstoppen!

    Med vänliga hälsningar,

    Ann-Sofi
    ann-sofi@etsiresepti.fi
    Etsiresepti.fi, Hittarecept.se,
    Findeopskrifter.dk, Alleoppskrifter.no

    SvaraRadera