lördag 9 juni 2012

Italienska baguetter

Idag fick jag äntligen nybakat bröd till lunchkaffet! Maken hittade receptet i tidningen "Laga Lätt" och efter lite justeringar efter hans egen huvudknopp blev resultatet dessa ljuvliga baguetter. Hoppas att fler än jag fick tillfället att sitta med näsan mot solen (om det nu fanns en sol där man befann sig) och en kopp kaffe i handen -åtminstone en liten stund idag. En liten stund tillbakalutad på terassen var just precis vad jag hann med eftersom jag är mitt uppe i mitt hittills största bakprojekt, men mer om det i nästa inlägg... Här kommer receptet på sommarens bästa buffébröd (enligt mig förståss):
½ pkt jäst
8 dl vatten, fingervarmt
13 dl vetemjöl
3 dl grovt durumvetemjöl
2 tsk salt
Smula jästen i bunke och rör ut med lite vatten. Tillsätt resten av vattnet samt de båda mjölsorterna och saltet. Rör ihop till en smidig, lös deg. Låt jäsa 2 timmar under bakduk. Sätt ugnen på 250 grader.
Häll ut degen på mjölat bakbord - knåda INTE! Skär degen i tre delar med en vass kniv och forma till baguetter. Mjöla dem lätt och vrid i spiral. Lägg över på papprad plåt. Skär bröden med en tunn, vass kniv och låt jäsa ytterligare 10 minuter. Grädda ca 15 min, sänk sedan värmen till 150 grader och grädda ytterligare ca 15 min. Ta ut och låt svalna på galler utan bakduk.
Tyvärr blev bildkvalitén ganska usel och inte kan jag skylla på kameran...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar