torsdag 21 juni 2012

Citronmoussetårta med lakritsbotten

Ibland sparar jag recept som verkar spännande och annorlunda under väldigt lång tid, utan att komma till skott och baka. Det kan bero på att receptet verkar lite krångligt, att någon ingrediens saknas eller pg a att rätt tillfälle inte infinner sig att servera den på. Just det här receptet är ett sådant som länge legat och grott i bakhuvudet och det var rena turen att jag sedan lyckades hitta det i en av mina otaliga recepthögar...
Det som speciellt tilltalade mig var tillskottet av lakrits i nötbotten. Jag älskar lakrits!
Först hade jag ingen susning om vart det kom ifrån, men efter lite googlande hittade jag ursprungsreceptet på denna sida.
Jag ändrade lite i receptet och resultatet blev helt klart godkänt. Gillar man lakrits, nötter och citron  vore det nästan olagligt att inte baka den här tårtan!
Botten:
 115 g hasselnötter
75 g valnötter (eller pecannötter)
3/4 dl strösocker
ca 2,5 msk vetemjöl
1 msk lakritsextrakt (eller lakritsgranulat, eller 1½ msk lakritspulver)
115 g rumsvarmt smör
Värm ugnen till 175 grader. Hacka nötterna grovt. Blanda nötter, socker, vetemjöl och lakrits i en bunke och blanda i smöret. Klipp ut en cirkel av bakplåtspapper som passar en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diametern. Häll smeten i formen och jämna till ytan. Grädda i mitteln av ugnen ca 8-10 minuter. Låt botten svalna. Skär loss kanten med vass kniv och diska den. Ta av pappret från botten och lägg tillbaka i tårtformen.

Lemoncurd:
1 gelantinblad
Saft och finrivet skal från 2½ citroner
2 dl strösocker
50 g smör
2 ägg
2 äggulor
Blötlägg gelantinbladet i en skål med kallt vatten i ca 5 min. Lägg citronsaft, skal, socker och smör i rostfri kastrill, smält på svag värme och dra kastrullen från plattan. Vispa ihop ägg och äggulor i en bunke, häll ner äggsmeten i kastrullen och sjud försiktigt tills smeten börjar tjockna. Häll snabbt upp i finmaskig sil och sila av. Lyft upp gelantinbladet ur vattnet och smält det i mikron eller i en kastrull. Rör ner det i den varma lemoncurden och låt svalna.

Citronmousse:
3½ gelantinblad
3 dl grädde
2 dl florsocker
3 äggulor
Finrivet skal av 1 citron
Saft från 1 citron
2 dl turkisk yoghurt
Lägg gelantinet i en skål med kallt vatten i ca 5 minuter. Vispa grädden lätt. Vispa florsocker och äggulor till ett fluffigt skum. Ta upp gelantinet och smält det. Rör ner gelantinet i äggsmeten. Rör i citronskal, saft och yoghurt och sist grädden.

Citrongelé:
1½ gelantinblad
1 dl strösocker
1 dl vatten
Finrivet skal av 1 citron
Blöttlägg gelantinet. Koka ihop socker och vatten i en kastrull ett par minuter, ta av kastrullen från värmen. Lyft upp gelantinet ur vattnet och läggner det i den varma sockerblandningen och rör om. Låt svalna i rumstemperatur och tillsätt rivet citronskal.

Montering:
Lägg tillbaka botten i tårtformen och fodra kanten med ett konditorplastband eller klipp till ett overhedpapper i breda remsor. Bred lemoncurd över botten. Fyll upp tårtringen med citronmousse och sätt in formen i frysen i minst 4 timmar. Ta ut tårtan och häll över gelén. Sätt in tårtan i kylen tills gelén börjar stelna. Ta av plastbandet när gelén har stelna och tårtan fortfarande är fryst. Jag tårtan stå i kylen ca 3 timmar före servering.
Dekorering:
I detta fallet krysantemum, med det går naturligtvis bra med vad som helst. Lakritsgodis kanske?
Glad midsommar!






2 kommentarer:

  1. Åh, detta låter supergott!

    // http://muzicmecupcake.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så smaskig! Jag ska göra en ny idag - till helgens lilla trädgårdsparty!

      Radera