fredag 1 juli 2011

Cookiebrownies


Jag bläddrade igenom lite "Lantliv" tidningar idag. Tur har jag som får ärva dessa inspirationskällor av min goda moder. Hittade detta receptet som verkade lite annorlunda. Nu är ju inte annorlunda alltid godast, men de blev åtminstone helt ok. Jag ändrade receptet lite från det ursprungliga:
Browniesmet:
150 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl strösocker
2 dl (120 g) vetemjöl
1 krm salt
Jag drog även ett par varv på min kryddkvarn innehållnade chili och havssalt (Santa Maria)

Cookiesmet:
50 g smör
1½ dl ljust muscovadosocker
1 ägg
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1½ krm salt
75 g mörk choklad, hackad
1. Klä en ungsform (ca 20x30 cm, fast min var lite större och det fungerade utmärkt) med bakplåtspapper. Smält smöret till browniesmeten, bryt chokladen i mindre bitar och smält försiktigt i smöret. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
2. Vispa upp ägg och socker lätt, rör ner chokladsmeten däri.
3. Blanda mjöl och salt och sikta ner i smeten, rör till en jämn massa.
4. Fortsätt med cookiesmeten. Smält smöret och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en tjock smet.
5. Bred ut browniesmeten i formen och klicka ut cookiesmeten ganska tätt.
6. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 16 minuter. Låt svalna helt och skär därefter i bitar. Mår bra av att stå i kylen över natten.
Det söta smörpappret har jag köpt på "Åhlens"
Hemma hos oss finns det alltid någon som är redo att provsmaka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar