lördag 9 juli 2011

Vörtbröd mitt i sommaren!

En plötslig längtan efter julen? Eller vad kan annars ha påverkat maken att mitt i soliga sommaren vilja göra vörtbröd? Inte vet jag - men resultatet blev kanon! Faktiskt den bästa, knapriga skorpa vi någonsin ätit på hembakat bröd. Naturligtvis är det surdeg i degen (och ingen jäst alls). Vi åt mackorna med en bit getost från Ven (Black Molly, köp den om ni besöker Ven - det är rejält drag i den!) och fick en helt ny smakkombination!
Receptet kommer här:
1300 g Manitoba Cream
600 g rågsurdeg
450 g vatten, 35 grader
1 dl ljus sirap
100 g rumsvarmt smör
½ msk mald pomerans
1½ msk mald ingefära
1 msk mald nejlika
½ msk kardemumma
25 g havssalt
1½ dl russin
Blanda allt utom saltet och kör länge (minst 10 min) i hushållsassistent. Arbeta in saltet på slutet.
Låt jäsa i 90 minuter och forma till bröd eller bullar.
Låt jäsa ytterligare 2-5 timmar. Grädda bröd i 40 min i 250 grader eller bullar i 11 min 250 grader.
Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar