onsdag 27 juli 2011

Hallonmuffins med vaniljcrème fraiche

Jag har samlat på recept så länge jag kan minnas vilket resulterat i en ständigt växande "att prova så snart tillfälle ges" - hög. Men eftersom jag ständigt och jämnt hittar nya spännande recept så är det sällan jag rotar i mina gamla högar. MEN i dagarna fick jag faktiskt prpvat på ett recept från den där bunten som ligger och samlar damm. Jag tror att receptet är utrivet från "Mat & Vänner" - men det är inte alls säkert. Det blev hur som haver lite annorlund och inte så söta muffins. Roligt att man skulle använda mandelmjöl som jag ju nyligen hade till macaronerna (eller hur man nu skriver i pluralis...)
250 g smör, smält
250 g socker
6 ägg
100 g mandelmjöl
200 g vetemjöl
2 msk bakpulver
200 g hallon
2½ dl crème fraiche
1 vaniljstång, märgen
Rör smör och socker. Blanda ner äggen, ett i taget. Blanda mandelmjöl, vetemjöl och bakpulver och vispa ner i smeten. Vänd ner hallonen. Klä muffinsformar med bakpapper (eller muffinsformar) och fördela smeten i dem. Grädda i 200 graderi 15-20 minuter. Vispa crème fraiche med innanmätet från vaniljstången och servera till muffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar